Reassignment of practical laboratory activity in the construction of meaningful learning in undergraduate curricula at human medicine: experience report
DOI:
https://doi.org/10.37497/colloquium.v1i2.17Keywords:
Problem-Based-Learning, Covid-19, Embriology, Undergraduate, MedicineAbstract
Undergraduate courses in medicine contain many activities among which are the laboratory practices which support discussions at tutorial sessions. considering COVID-19 pandemic reality, presential educational activities moved to virtual scenario and at this new context, the laboratory activity related to human embriology was modified and reframed for this new context. In this manuscript, we described how this activity was carried out for a specific topic.
Downloads
References
AZER, SA, et al. Introducing integrated laboratory classes in a PBL curriculum: impact on student’s learning and satisfaction. BMC Med Educ, 13, 71, 2013.
BORGES, MC, et al. Aprendizado baseado em problemas. Medicina, Ribeirão Preto, 47(3): 301-317, 2014.
CHANG, BJ. Problem-based learning in medical school: A student's perspective" Ann Med Surg Lond. 12: 88–89, 2016.
FERRAZ, APCM. e BELHOT, RV. "Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais." Gest. Prod., São Carlos, 17 (2): 421-43, 2010.
KRASILCHIK, M. Prática do ensino de Biologia. 4aedição. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2008.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União. 18 mar 2020; Seção 1:39.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução no3, de 20 de junho de 2014. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina- Braília- DF- Brasil.
OLIVEIRA, MS., et al. Uso de material didático sobre embriologia do sistema nervoso: avaliação dos estudantes. Revista Brasileira de Educação Médica, 36(1): 83–92, 2012.
OLIVEIRA, AA. Construção de modelos didáticos para o ensino do desenvolvimento embrionário humano. Arquivos do mudi, 19(1), 1-10, 2015.
RIBEIRO, LRC. The Pros and Cons of Problem-Based Learning from the Teacher’s Standpoint, Journal of University Teaching & Learning Practice, 8(1), 2011.
SOUZA, SC e DOURADO, L. Aprendizagem baseada em problemas (abp): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, 31 (5):182-200, 2015.
STANKUNAS, M, et al. The implementation of problem-based learning in health service management training programs. Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 3;29(4):392-40, 2016.
Education: From disruption to recovery. UNESCO. Disponível em: <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse> Acesso em: 10 de dez. de 2020.
WILLIANS, G. e LAU, A. Reform of undergraduate medical te- aching in the United Kingdom: a triumph of evangelism over common sense. BMJ. 329:92-94, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(s) autor declara(m) que o trabalho é original e inédito, não tendo sido submetido à publicação em qualquer meio de divulgação, especialmente em outro periódico, nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra;
Caso aprovada e selecionada, fica autorizada a publicação da produção na Revista, a qual não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
A publicação do artigo implica transferência gratuita dos direitos autorais à Revista, nas versões eletrônica e impressa, conforme permissivo constante do artigo 49 da Lei de Proteção de Direitos Autorais (Lei 9.610, de 19/02/98), e que a não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas no mesmo diploma legal;
Todos os artigos publicados são licenciados sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.