Reassignment of practical laboratory activity in the construction of meaningful learning in undergraduate curricula at human medicine: experience report

Authors

  • Camila de Melo Accardo Centro Universitário das Américas- FAM, São Paulo
  • Wagner Fernandes de Oliveira Universidade São Judas Tadeu- USJT, São Paulo
  • Sandra Regina Mota Ortiz Universidade São Judas Tadeu- USJT, São Paulo
  • Priscila Larcher Longo Universidade São Judas Tadeu- USJT

DOI:

https://doi.org/10.37497/colloquium.v1i2.17

Keywords:

Problem-Based-Learning, Covid-19, Embriology, Undergraduate, Medicine

Abstract

Undergraduate courses in medicine contain many activities among which are the laboratory practices which support discussions at tutorial sessions. considering COVID-19 pandemic reality, presential educational activities moved to virtual scenario and at this new context, the laboratory activity related to human embriology was modified and reframed for this new context. In this manuscript, we described how this activity was carried out for a specific topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wagner Fernandes de Oliveira, Universidade São Judas Tadeu- USJT, São Paulo

Centro Universitário das Américas- FAM. Rua Augusta, 1508 – São Paulo- SP – Brasil.

 

References

AZER, SA, et al. Introducing integrated laboratory classes in a PBL curriculum: impact on student’s learning and satisfaction. BMC Med Educ, 13, 71, 2013.

BORGES, MC, et al. Aprendizado baseado em problemas. Medicina, Ribeirão Preto, 47(3): 301-317, 2014.

CHANG, BJ. Problem-based learning in medical school: A student's perspective" Ann Med Surg Lond. 12: 88–89, 2016.

FERRAZ, APCM. e BELHOT, RV. "Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais." Gest. Prod., São Carlos, 17 (2): 421-43, 2010.

KRASILCHIK, M. Prática do ensino de Biologia. 4aedição. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2008.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União. 18 mar 2020; Seção 1:39.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução no3, de 20 de junho de 2014. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina- Braília- DF- Brasil.

OLIVEIRA, MS., et al. Uso de material didático sobre embriologia do sistema nervoso: avaliação dos estudantes. Revista Brasileira de Educação Médica, 36(1): 83–92, 2012.

OLIVEIRA, AA. Construção de modelos didáticos para o ensino do desenvolvimento embrionário humano. Arquivos do mudi, 19(1), 1-10, 2015.

RIBEIRO, LRC. The Pros and Cons of Problem-Based Learning from the Teacher’s Standpoint, Journal of University Teaching & Learning Practice, 8(1), 2011.

SOUZA, SC e DOURADO, L. Aprendizagem baseada em problemas (abp): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, 31 (5):182-200, 2015.

STANKUNAS, M, et al. The implementation of problem-based learning in health service management training programs. Leadersh Health Serv (Bradf Engl). 3;29(4):392-40, 2016.

Education: From disruption to recovery. UNESCO. Disponível em: <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse> Acesso em: 10 de dez. de 2020.

WILLIANS, G. e LAU, A. Reform of undergraduate medical te- aching in the United Kingdom: a triumph of evangelism over common sense. BMJ. 329:92-94, 2004.

Published

2021-06-08

How to Cite

ACCARDO, C. de M. .; OLIVEIRA, W. F. de .; ORTIZ, S. R. M. .; LONGO, P. L. . Reassignment of practical laboratory activity in the construction of meaningful learning in undergraduate curricula at human medicine: experience report. Colloquium: health and education, Mooca (SP), v. 1, n. 2, p. e017, 2021. DOI: 10.37497/colloquium.v1i2.17. Disponível em: https://colloquimhealtheducation.com.br/recs/article/view/17. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)