Acessibility in school Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37497/colloquium.v4i1.52

Keywords:

Physical Education, Accessibility, Inclusion, School

Abstract

This qualitative study aimed to identify possible accessibility difficulties in school Physical Education classes. To this end, a bibliographical research was carried out limited to the CAPES Periodical Portal database, with a time frame of 5 years (from June/2018 to June/2023), using the following related search descriptors: “Physical Education, accessibility and school”, also having as a search filter in the data collection articles published in Portuguese and peer-reviewed. Eleven articles that addressed the investigated theme were found and analyzed. They are presented and discussed in two categories of analysis, namely: accessibility in school Physical Education classes; and teaching strategies for accessibility. It is concluded that the main difficulties identified are related to architectural accessibility, present in all articles. We identified a greater relevance for this barrier, which indicated a direct association of the term accessibility predominantly with structural and physical spaces of the schools investigated and their surroundings. We also noticed the discourse of teachers about the lack of academic preparation for inclusive practices with students with disabilities and the scarcity of studies on the different forms of accessibility related to people with disabilities in school Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matheus do Nascimento Barreto, Instituto Benjamin Constant / Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro

Mestrando em Ensino Profissional na Temática da Deficiência Visual no Instituto Benjamin Constant (IBC). Possui pós-graduação em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (PGEFEPI) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui Curso de Especialização Saberes e Práticas na Educação Básica (CESPEB) com Ênfase em Educação Física Escolar na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente é professor de Educação de Educação Física na Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ) e atua na Secretaria Municipal da Pessoa com Deficiência (SMPD) na Prefeitura do Rio de Janeiro. Participa do grupo de pesquisa "GPCECI - Grupo de Pesquisas Cotidianos Escolares e Educação Especial: Corpo, Currículo e Inclusão” do Instituto Benjamin Constant (IBC). Possui experiência na área da educação especial.

Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/8314847238997506

Lucas de Oliveira Ferreira Pinto, Secretaria Municipal de Educação de Nilópolis

Possui pós-graduação em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (PGEFEPI) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente é professor de Educação de Educação Física na Secretaria Municipal de Educação de Nilópolis (SEMED/NPO). Possui experiência na área da educação especial.

Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/3150529288291887

Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior, Instituto Benjamin Constant

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) com período sanduíche na Universidade da Coruña - Espanha, Mestre em Ciências da Atividade Física (UNIVERSO), Especialista em Docência no Ensino Superior (UCAM), em Docência no Ensino Básico com ênfase em Educação Física Escolar (CPII), em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF), em Educação Física Escolar (UFF), em Educação Tecnológica (CEFET/RJ), e em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência (UFJF), Formado em Licenciatura Plena em Educação Física (UNISUAM). Atualmente é professor pesquisador estatutário do Instituto Benjamin Constant (IBC), onde atuou no ano letivo de 2023 como diretor do Departamento de Educação/ Escola especializada na educação de pessoas com deficiência visual do IBC - centro de referência nacional da área da deficiência visual. Integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação no Ensino da Temática da Deficiência Visual e coordena o grupo de Estudos e Pesquisas "Cotidianos Escolares e Educação Especial: Corpo, Currículo e Inclusão" (GPCECI). Atua como professor colaborador na Pós-Graduação em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e como professor a distância do curso de Licenciatura Plena em Pedagogia da UNIRIO/CEDERJ/UAB.

References

Brasil. (2000). Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida.

Brasil. (2015). Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. (2001). Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.

Brasil. Ministério de Educação e Cultura. (1996). LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC.

Carvalho, C. L. de, Salerno, M. B., Silva, R. de F. da, & Araújo, P. F. de. (2017). Inclusão na educação física escolar: estudo da tríade acessibilidade-conteúdos-atitudes. Motrivivência, 29(especial), 144-161. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29nespp144

Castro, M. O. R. de, & Telles, S. de C. C. (2020). Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física em escolas públicas regulares do Brasil: uma revisão sistemática de literatura. Motrivivência, 32(62), 1-20. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e66277/43539

Ferreira, A. T. S., Vilela, I. P., & Braz, R. M. M. (2022). O discente surdo autista nas aulas de Educação Física. Revista Caminhos da Educação: diálogos, culturas e diversidades, 4(1), 1-6. https://doi.org/10.26694/caedu.v4i1.2645

Figueiredo, P. R. P., Mancini, M. C., & Brandão, M. de B. (2018). “Vai jogar?” Fatores que influenciam a participação de adolescentes com paralisia cerebral na educação física escolar. Movimento, 24(3), 801-814. https://doi.org/10.22456/1982-8918.79926

Gomes, A. E. G., & Gorla, J. I. (2016). O esporte como promotor da saúde em crianças com deficiência. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, 1-2. https://doi.org/10.5020/18061230.2016.p1

Mantoan, M. T. E. (2003). Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna.

Manzini, E. J. (2005). Inclusão e acessibilidade. Revista da Sobama, 10(1), 31-36.

Minayo, M. C. de S. (2014). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (14ª ed.). São Paulo: Hucitec Editora.

Moreira, H., & Caleffe, L. (2006). Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Editora DP&A.

Pimenta, W. A., Cunha, R. F. P., Barros, L. B. de F., & Ribeiro, J. do V. (2018). A inclusão de alunos surdos nas aulas de Educação Física no ensino regular na perspectiva da atuação do professor e da acessibilidade da escola. Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, 19(2), 155-170. https://doi.org/10.36311/2674-8681.2018.v19n2.07.p155

Santos, M. O. dos, Carvalho, C. L. de, Araújo, P. F. de, & Salerno, M. B. (2020). Educação Física escolar e inclusão: um estudo de caso no Brasil sob a óptica do modelo bioecológico. Revista Motrivivência, 32(62), 1-21. https://doi.org/10.5007/2175-80402.2020e67312

Sassaki, R. K. (1997). Inclusão: construindo uma sociedade para todos (Vol. 174). Rio de Janeiro: WVA.

Silva, É. P. de S., Santos, J. C. dos, Nery, S. S. S., & Brito, A. de F. (2022). Professores de Educação Física e inclusão: ainda há caminhos para percorrer. Educação, 47, 1-24. https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/64461

Sonni, A., Valadão, A., & Silva, A. (2020). Acessibilidade e apoio pedagógico nas aulas de educação física: um estudo em escolas estaduais de Dourados - MS. Horizontes - Revista de Educação, 9(16), 1-20. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.12198

Souza, J. V. de, Santos, T. P. de J., Sales, A. C. de, & Squarcini, C. F. R. (2020). Escola e acessibilidade espacial: investigando a realidade para as aulas de Educação Física. Motrivivência, 32(63), 1-19. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76232

Souza, S. de, & Barros-Gomes, J. da S. (2021). Discurso da acessibilidade e silenciamento da pessoa com deficiência física. Entrepalavras, 11(1), 1-18. http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1809

Published

2025-11-10

How to Cite

BARRETO, Matheus do Nascimento; PINTO, Lucas de Oliveira Ferreira; CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de. Acessibility in school Physical Education classes. Colloquium: health and education, Mooca (SP), v. 4, n. 1, p. 1–16, 2025. DOI: 10.37497/colloquium.v4i1.52. Disponível em: https://colloquimhealtheducation.com.br/recs/article/view/52. Acesso em: 25 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.